Hoe angst over HIV symptomen kan veroorzaken

• Matthijs

Er zijn hier mensen die hun hele leven laten beïnvloeden door een risico wat kleiner is dan de kans dat ik de volgende minister-president wordt. Ik ben homo en heb 3 vrienden die HIV hebben. Ze zijn alle 3 onder de 25 jaar. Met alle 3 heb ik veilige sex gehad zonder dat ik het van ze wist, of dat ze het zelf wisten.. Je kunt je voorstellen dat ik een aantal keer enorm in de stress heb gezeten. Echter weet ik ondertussen wel beter. Deze vrienden hebben het niet opgelopen door een gescheurd condoom of door te pijpen met bloedend tandvlees.. Ze hebben een reel risico gelopen door met verschillende mannen onbeschermde sex te hebben.. Dat zullen ze zelf niet zo snel zeggen, want daar rust taboe op. Daarom zullen ze tegenover de buitenwereld ook zeggen dat het ze meer overkomen is.. Maar dat zorgt ervoor dat veel mensen denken dat hiv hun ook zomaar kan overkomen.. En natuurlijk zal het ooit wel voorkomen dat er een ongelukje gebeurt, maar dat is zo uitzonderlijk. Werk jezelf niet in de stress, want die stress geeft alle symptomen die op een hiv-infectie lijken.. Ik heb het 3 keer gehad, en steeds was de de uitslag negatief (dus goed!).

En mocht het je dan toch overkomen, het is niet het einde van de wereld! Als ik naar de levens van de drie jongens kijk dan is er weinig verandert, natuurlijk is er wel wat verdriet, schaamte en angst. Probeer het te voorkomen, maar kijk niet naar de uitslag alsof het je doodvonnis is, want dat is het zeker niet.

• m

Hallo iedereen,

Eindelijk na 7/8 jaar durf ik mijn verhaal te vertellen. Ik ben momenteel 26 jaar en heb op mijn 19de sex gehad in Lloret de mar met een Fransman. Ik ben sinds die tijd al heel bang voor HIV. Die avond toen wij sex hebben gehad stond hij op en zei ‘OEPS we hebben het zonder condoom gedaan’. En ik dacht direct HIV?!?! Maar ik durfde niet te vragen of hij schrok voor HIV infectie? Hij is toen ook weer richting huis gegaan en niets meer vernomen van hem. Wel heb ik hem op Facebook, maar ik durf niet te vragen of hij HIV heeft. Hij zegt hierzelf ook niets over. Ik leef al bijna 8 jaar met angst… Ik heb nu een relatie van 5 jaar en momenteel zwanger. Ik moet dus binnekort een test doen, wat ik dus 8 jaar lang niet heb gedurfd. Maar ik ben nu zoooo bang dat ik alles kwijt raak… Dat ik dus werkelijk HIV heb… Ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan niet zeggen dat ik ook echt klachten heb gehad, maar ik ging me op het begin om alles druk maken en dacht wel dat ik alles heb. Nu voel ik me kiplekker, maar toch blijft dat nare gevoel knagen. Kunnen jullie mij helpen?

• jmi17

Een hivtest zal uitsluitsel brengen ;)

jmi17

• bang

Fijn om dit te lezen, ik herken dit in alles. Ik heb 3 dagen geleden onveilige seks gehad, stom, ik weet het … en vandaag opgestaan met een stijve nek…. dus…. ik vond bevestiging om mijn gehele dag misselijk en met hoofdpijn en met nog meer bevestiging rond te lopen. Alsof de symptonen na 3 dagen al zo aanwezig zijn.

He tis een ramp, zodra ik in de buurt kom van een relatie en intimiteit dan overheerst de angst, extreme angst voor hiv en dood gaan. Seks is ziek worden, en ziek worden is HIV. Ik krijg die circel niet verbroken en weet nu dat het een angst stoornis is.

Ik had 10 maanden geen seks gehad en dus wat brandering gevoel en ik voelde mijn buik, dus… ik dacht, zie je wel, ik ga dood.

Wat een ramp is dit. zo vreselijk bang, het beheerst mijn hele leven op dit moment. Ik zal blij zijn als de 6 weken over zijn die nodig zijn om de sneltest te mogen doen in amsterdam.

• M

Ik heb onlangs mijn algemene bloedonderzoek gedaan voor mijn zwangerschap waar ook hiv wordt getest… Maar het is nu dag 4 en ik ben zoo bang!! Zouden ze anders al eerder wat laten horen?? Echt ik kan niet meer slapen en ik ben bij ieder telefoontje wat ik krijg zo nerveus.. Ik hoop zo erg dat de uitslag goed is en ik dus kan beginnen aan een nieuw leven…. Leef nu al 8 jaar met dit angstgevoel…

• jmi17

Ik zal mee duimen :)

Laat je ook eens testen op soa's.

Jmi17

• W

Hallo,

ik zit ook met wat angsten rondom HIV. Ik heb sinds 14 maanden een monogame relatie met mijn vriend. Natuurlijk hebben wij ook sex zonder condoom en ik heb nooit stil gestaan bij de risico's. Echter ben ik er pas over gaan nadenken nadat een vriend van ons besmet raakte met het virus. Toen werd ik bang en zelfs paranoïde. Ik heb mezelf nooit voor veel mensen blootgegeven dus de kans is redelijk klein dat er ik HIV zou hebben, echter weet ik helaas niet wat de ex van mijn vriend allemaal heeft uitgespookt (eventueel met of zonder condoom). Er hoeft maar een tussen te zitten met het virus, toch? Laat het feit nou meespelen dat ik mogelijk lijdt aan een soort van angststoornis waardoor het mijn gedachten nog sneller overneemt. Een paar dagen terug sprak ik met een meisje over HIV en t schijnt dat circa 40% van de HIV-patiënten in Nederland niet eens weet dat hij/zij besmet is. Dat was slag nummer 1. Daarnaast heb ik ooit gehoord dat 1 op de 20 homoseksuele mannen HIV heeft. Slag 2. Vervolgens lees ik ergens dat 2 tot 3 jongeren in nederland wekelijks te horen krijgen dat zij HIV-positief getest zijn. slag nummer 3… Sindsdien krijg ik het niet meer uit mijn hoofd en ik heb diezelfde dag naar de GGD gebeld om een afspraak te maken om mij te laten testen. Aankomende donderdag kan ik terecht voor een test en ik flip, terwijl ik mij niet eens zou gaan laten testen als dat ene gesprek met dat meisje niet was voorgevallen. Ik heb nooit echt zo`n groot risico gelopen dus ik vraag me soms af waar ik me druk om maak… en toch maak ik mezelf zo gek dat ik op een gegeven moment zelfs er van overtuigd ben dat ik het heb, terwijl ik niet eens klachten heb. Terwijl je ook leest dat mensen HIV hebben zonder het te weten. Mijn tip is niet teveel op internet zoeken, maar voor mij is het nu te laat. Wie herkent zich in mijn verhaal….??

• joop

tja ik vrrag me ook af of ik HIV HEb of de ziekte van lyme omdat de symptomen heb die overeenkomen met elkaar .

ik heb aanhoudend reuma pijn jes klachten in de armen .

• jmi17

Joop,

waarom denk je dat je besmet bent?

Je kan best eens naar de huisarts trekken als je nog niet in behandeling bent voor reuma.

Jmi17

• B

hallo,

blij dit forum gevonden te hebben en te lezen niet de enige te zijn met angst.

Ik heb ruim anderhalve week geleden sex gehad met een Thaise prostituee in een Nederlandse seksclub. Veilige vaginale sex, tot op het moment dat mijn condoom afgleed.

Aangezien ik dronken was heb ik dit niet meteen gemerkt; de ‘blootstelling’ kan goed enkele minuten geduurd hebben.

Het betrof een Thais meisje van ongeveer 25 dat amper nederlands sprak en een beetje engels. Ze gebruikte veel glijmiddel (mijn penis was niet echt hard door de alcohol), en bevestigde me toen het allemaal voorbij was dat ze gezond was (ik hoop dat ze dat nederlandse woord tenminste begreep..).

Ik heb de volgende dag meteen naar de uitbaatster van de club gebeld met de vraag of de dames regelmatig werden getest en of ik me geen zorgen hoefde te maken, wat uiteraard werd bevestigd (hoe zou je zelf zijn als uitbater).

Een telefoontje naar een wachtdokter van een center voor PEP kuren in Belgie erna leerde me dat een hetero risico contact met een sekswerkster waarvan de status onbekend is, een laag risico inhoudt, zoals u ook schrijft, en de kans dat ik een leverontsteking of zo zou doen door de PEP groter was dan dat ik HIV opliep. Niet aan te raden dus, en in NL waarschijnlijk zelfs geen optie. Gelukkig.

Toch maak ik me zorgen.

Ik heb intussen keelpijn, stijve spieren en spierpijn (dag twee!?), verhoging en zware hoofdpijn (dag 8) gehad, ben duizelig geweest (dagen 3 t/m 10) en voelde me moe, geïrriteerd en jeukerig. Sinds eergisteren zijn mijn klieren in de hals ook opgezet en pijnlijk en zit ik met een kriebelhoest, vage pijn achter de ogen én een verstopte neus..

Tot gisteren (dag 12) in feite heb ik alles dapper geklasseerd onder stress/angst die symptomen veroorzaakt, totdat ik plots hevige jeuk kreeg aan de binnenkant van mijn elleboog (waar een dokter bloed prikt), en ik na het krabben drie ‘muggenbeten’ opmerkte.

Vannacht uiteraard amper geslapen, te warm gehad, en het gevoel een verbrande huid te hebben bij momenten, op mijn rug en armen.. opnieuw stress ? Of meer uitslag op komst ?

Nu maak ik me dus wél ernstige zorgen. Het zijn roze bultjes zonder vlekken rond, die ik echt het best kan vergelijken met muggenbeten. Is dit gordelroos/maculopapilaire uitslag (op komst) ?

Spier- en hoofdpijn is intussen voorbij. M'n nek blijft wat stijf.

Kàn dit bij een HIV besmetting of maak ik mezelf compleet gek ? Ben ik toevallig én overdag toch gebeten/gestoken door een spin of mug (in februari.. ) ? Waarom heb ik dat dan niet gevoeld ? En ik heb de hele dag een hemd aan gehad !?

Kan ik, na anderhalve week al, die symptomen gehad hebben en nu nog enkel last hebben van m'n klieren, keel en kriebelhoest ? Waarom heb ik die kuur toch niet gedaan ?

Of ben ik compleet idioot aan het doen vanwege de stress, en is de kans idd zo klein dat ik rustig de 6 weken dien af te wachten maar me eigenlijk niet te veel zorgen moet maken ? Angst en stress laten me tegen de muren oplopen, en ik weet dat enkel een test uitsluitsel geeft, maar zou het toch fijn vinden iets van jullie te horen om de komende weken door te komen.

Een stomme belg